Savoir Vivre



Η φιλία που κερδίζεται με πορτοφόλι είναι αγορασμένη, αλλά όχι εξασφαλισμένη.
"Ν. Μακιαβέλης"
Της Μαρίσας Παππά 

-Σε αντίθεση με τον έρωτα η φιλία επιθυμεί την διάρκεια από την ένταση και τη σύγκλιση από το πάθος.
-Για μεγάλο αριθμό γυναικών και αντρών ο καλύτερος φίλος τους είναι ο σύντροφός τους ή ο σύζυγό.
-Χρειάζεται χρόνος για να αναπτυχθεί μια δυνατή φιλία για αυτό τις περισσότερες φορές οι καλύτεροι φίλοι είναι οι παιδικοί.

Οι τρόποι των Αρχαίων Ελλήνων 

Της Μαρίσας Παππά

-Στα αρχαία χρόνια η αρχή της ημέρας έπεφτε με την ανατολή του ήλιου και το πέρας με τη δύση. Ο ρήτορας Αισχύνης σε έναν λόγο του ανέφερε έναν νόμο της αρχαίας Αθήνας, όπου απαγόρευε στους γονείς να στείλουν τα παιδιά τους έξω από το σπίτι πριν την αυγή και έπρεπε να γυρίζουν στο σπίτι τους πριν δύσει ο ήλιος.
-Οι αρχαίοι Έλληνες περνούσε όλη την ημέρα εκτός σπιτιού. Πριν βγει απαραιτήτως έπλενε το πρόσωπό του και τα χέρια του και έτρωγε ένα λιτό πρωινό.
-Ήταν σπάνιο ένας ελεύθερος αρχαίος Έλληνας να κάθετε στο σπίτι του κατά την διάρκεια της ημέρας. Μόνο αν ήταν ασθενής. 


Της Μαρίσας Παππά
















Η εμφάνιση του κυρίου


-Η ανδρική μόδα, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των σχεδιαστών παραμένει αμετακίνητη σαν τον Παρθενώνα.
-Ο πραγματικά κομψός άνδρας αγνοεί τις υπερβολές της μόδας. Το ντύσιμο του άνδρα περιορίζεται σε τρεις βασικούς απλούς κανόνες: ουδετερότητα, ομοιομορφία και απλότητα.

-Οι άνδρες πρέπει να αποφεύγουν τα φωτεινά χρώματα στις βραδινές τους εξόδους.



Της Μαρίσας Παππά


Προσέχω τον εαυτό μου, γιατί σέβομαι το περιβάλλον (Κόμισσα Άνν ντ’ Ορνανό) 



-Οι Γάλλοι αναφέρουν ότι οι περισσότερες γυναίκες ντύνονται για τις άλλες γυναίκες και γδύνονται για τους άνδρες. Όμως, για να γδυθεί μια γυναίκα, είναι απαραίτητο να έχει ντυθεί πρώτα.
-Τρεις βασικές αρχές καθορίζουν την γυναίκεια ενδυμασία: η κοινωνική και οι οικονομική κατάσταση μιας γυναίκας, η ηλικίας της και η σωματική της διάπλαση.
-Η κομψότητα είναι μια εξίσωση με τρεις αγνώστους. Την ώρα, την εκδήλωση και την ηλικία. 



Η αγάπη για τον εαυτό μας είναι ένα μόνιμο ειδύλλιο. (Όσκαρ Ουάιλντ)

Της Μαρίσας Παππά

Το πρώτο πρόσωπο που αξίζει να αφιερώσουμε το savoir-vivre είναι ο εαυτός μας και αυτό για έναν απλούστατο λόγο. Είναι αδύνατον...


να σεβαστούμε τους υπόλοιπους αν πρώτα δεν δείξουμε σεβασμό καταρχάς σε εμάς τους ίδιους.
Όπως οι αρχές του savoir-vivre παραμένουν αναλλοίωτες μέσα στον χρόνο, παρά τις φοβερές στιλιστικές αλλαγές, οι βασικές αρχές τις εμφάνισης παραμένουν ίδιες: ευπρέπεια, καθαριότητα και κομψότητα.
Η αμφίεση είναι ο αντικατοπτρισμός της προσωπικότητας του κάθε ανθρώπου. Δεν μπορούμε να φοράμε οτιδήποτε, οπουδήποτε. Για παράδειγμα δεν μπορούμε να φοράμε τζιν σε μια δεξίωση ή ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής στην εξοχή. 



Η ιστορία του Savoir-vivre
Της Μαρίσας Παππά
Από την αρχή της ιστορίας ο άνθρωπος αισθάνθηκε την ανάγκη να θέσει κανόνες και όρια στη συμπεριφορά του και τους τρόπους του. Χωρίς αυτά θα ήταν αδύνατη... η συμβίωση και η συγκρότηση κοινωνιών.
Η αρχαία ελληνική λογοτεχνία, σε όλες τις ιστορικές περιόδους της, βρίθει από άμεσες ή έμμεσες οδηγίες καλής συμπεριφοράς. Όσοι έχουν διαβάσει  ομηρικά έπη, τραγωδίες, φιλοσοφικά έργα αναφέρεται ο εκάστοτε κοινωνικά αποδεκτός κώδικας συμπεριφοράς. Συναντάμε επίσης εκτενείς αναφορές και στην αρχαία ρωμαϊκή λογοτεχνία. Συνεχίζεται η παράδοση στην βυζαντινή λογοτεχνία.
Η λέξη savoir-vivre όμως πρωτοεμφανίζεται το 1671 στο εγχειρίδιο του Αντουάν ντε Κουρτέν «Νέος οδηγός του πολιτισμού που χρησιμοποιείται στη Γαλλία μεταξύ των τίμιων ανθρώπων. Ο Γάλλος συγγραφέας γίνεται διεισδυτικός και δίνει πλέον συμβουλές για πρακτικά θέματα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το 1747 ο Τζωρτζ Ουάσιγκτον συγγράφει έναν αξιομνημόνευτο οδηγό, το οποίο τιτλοφορεί κανόνες πολιτισμού. Το 1789 η Γαλλική Επανάσταση ανατρέπει το κοινωνικό μοντέλο που είχε ως πρότυπο την Αυλή την απόλυτης μοναρχίας.
Στην Ελλάδα σταθμό αποτελεί την δεκαετία του ’60 η έκδοση του βιβλίου της Ελένης Χαλκούση Σαβουάρ Βίβρ, έκδοση η οποία καταγράφει με γλαφυρό τρόπο την ελληνική πραγματικότητα. Δημοσιογράφος και ηθοποιός στο επάγγελμα καταφέρνει να διεισδύσει στα περισσότερα ελληνικά σπίτια και να μεταδώσει με χιούμορ και πνεύμα ότι οι κακοί τρόποι δεν ήταν και δεν είναι ποτέ της μόδας.
Τα τελευταία χρόνια γίνονται αρκετές εκδοτικές προσπάθειες, διεθνώς αλλά και στην χώρα μας, για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του αναγνωστικού κοινού. Οι έως τώρα εκδόσεις στην Ελλάδα περιορίζονται είτε σε ανατυπώσεις παλαιοτέρων βιβλίων, είτε σε μεταφράσεις ξένων έργων.
Εμείς με τις μικρές και χρηστικές συμβουλές μας θέλουμε να σας θυμίσουμε ότι οι καλοί τρόποι είναι πάντα της μόδας.